zondag 19 april 2015

Op blote voeten

Ik was nog een tiener toen ik het voor het eerst het boek las. In die tijd verslond ik boeken. Dus ook de spirituele lectuur die in de kamer van mijn oudere broer rondslingerde. Deze week belandde het opnieuw in mijn handen. Gerrit ontleende het uit de bib en ik ging er thuis als eerste mee lopen. De tuin in, onder het zonnetje. En daar verslond ik het voor een tweede keer. Op blote voeten door Australië van Marlo Morgan.

Het beeld van een persoon die volledig bedekt is met vliegen en zich door deze vliegen laat 'reinigen' en het idee van vrouwen die het zonder tampons of maandverband moeten doen. Dat waren de twee dingen die me jarenlang bijgebleven waren na de eerste lezing. Blijkbaar wisten net die twee zaken mijn tienerbrein het meest te intrigeren. Vraag me niet waarom... Hoewel ik best wel antwoorden kan verzinnen: 1) ik ben altijd al een vliegenvriendje geweest (heerlijk die kietelende pootjes op mijn huid! geen vliegenmepper in mijn huis!!) en  2) euh, menstruatie was destijds sowieso al een thema dat veel vragen opriep (ik zie mezelf als jonge dame terug in de badkamer zitten terwijl ik gulzig alle Always- en OB-bijsluiters van mijn zus haar voorraad lees).

Na deze tweede lezing van het boek zullen er ongetwijfeld andere dingen blijven hangen. Maar niet langer de vraag of het verhaal nu wel ècht of niét echt gebeurd is. Die vraag is door de jaren heen namelijk totaal overbodig geworden. "Het moet niet waar zijn, als het maar waar-achtig is." zou Willem Vermandere zeggen. Een waar-achtig verhaal is het ongetwijfeld. Bovendien wéét ik dat alles dat erin staat kan gebeuren. Omdat ik de meeste dingen zelf heb mogen ervaren. Gezegend voel ik me! Telepathie, check. Krijgen wat je aan het universum vraagt, check. Dieren op je pad roepen, check. Voorspellende dromen, check. Zielsverwanten ontmoeten, check. Healing buiten het Hippocratesboekje om, check. Spirits aan het werk, check. De magie van de natuur, check.

Op blote voeten door Australië. Aan alle mensen met een open mind: het boek is een aanrader. Net zoals Sporen in ons hart van Garry Morris trouwens. Laat je niet afschrikken door de term 'New Age' die erop kleeft. Ik weet dat veel mensen die term maar al te graag gebruiken als synoniem voor 'kwakzalverij'. Eerlijker zou zijn om te spreken van 'wat mijn huidige begrip te boven gaat'. En boeiender zou zijn als je de magie een kans gaf. Want wie weet welke diepe sporen er dan ontstaan...

 “Geloof begint als een experiment en eindigt als een ervaring.” (William Ralph Inge)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten