vrijdag 11 september 2015

Zwangere zen en yolige porties yin


Gisteren zat ik op kantoor, een modern gebouw op automatisch klimaat. Een knap staaltje technische vooruitgang. Of je zou het ook als volgt kunnen benoemen: een zo gecontroleerde omgeving dat ik niet meer doorheb dat buiten de zon schijnt. Als ik ’s avonds uit het kantoor stap, voel ik verbaasd het laagje warmte dat op mijn trui valt.
Vandaag zit ik buiten onder de parasol. Ik zie het groene gras blinken onder de zon en hoor de buizerds roepen in de lucht. Mijn rechterhand pikt af en toe een donkerrood exemplaartje uit het hoopje vers geplukte frambozen dat naast me ligt. Ik ben 100% bewust van de zon die schijnt.
 
Eerlijk: ik wil dat laatste voor geen geld meer opgeven! Ik werk ondertussen al een tijdje slechts twee dagen in de week. En weet je, ontzettend prima vind ik dat. Het laatste laagje schroom omwille van mijn toch wel beperkte bijdrage aan de maatschappij vervaagt keer op keer letterlijk en figuurlijk onder de zon. Ik heb opmerkelijk weinig nood om iets te bewijzen. En in zorgen rond mijn pensioen heb ik al helemaal geen zin.

De voornaamste taak van de mens is zichzelf het leven schenken.- E. From
 
De uitdagingen en het geluk liggen zo voor het grijpen. Ik voel mijn kleine dochter huppelen in mijn buik en ik bereid me voor op een luierloze opvoeding. Binnenkort wordt dit één van de bijzondere uitdagingen in mijn leven: zo goed leren luisteren naar haar signalen en naar mijn eigen intuïtie om zoveel mogelijk plasjes en kakjes op te vangen. Omdat in onze Westerse maatschappij alles een naam moet hebben, noemen we dat hier Baby Zindelijkheids Communicatie. In andere culturen is het zo natuurlijk als borstvoeding en gebeurt het gewoon.
 
Anyway, als er iets is dat deze zwangerschap mij al bracht, dan is het een gezonde portie relativering en aanvaarding. Opmerkelijk weinig frustraties, verwachtingen of zorgen op mijn bolle planeet. Gewoontes sneuvelen als ze daar rijp voor zijn, vragen hebben het geduld om op antwoorden te wachten, gedachten voelen zich even vrij om te komen als ook om weer te gaan en verliezen laten zich simultaan beklagen en bewonderen. Het geniepige gevoel dat alles vanzelf gaat en een diep vertrouwen dat het gestage pad mij stilletjes naar het huisje op de bergen leidt… Het leven  met een tijdloos glazuurtje, jaja, daar valt aan te wennen J
Leef zo, dat je kunt wensen dat het leven eeuwig terugkeert. -Nietschze

Geen opmerkingen:

Een reactie posten